Наблизився спасенний час Великого Посту. Традиційно багато людей йдуть до Сповіді, щоб через покаяння прийти відновленими до світлого Празника Воскресіння Господнього. Все більше християн приступають до Святого Причастя.
Часто зауважуємо, що певна частина присутніх у Храмі не до кінця розуміє коли і як правильно причащатися. Дехто, спостерігаючи, що до Святого Причастя йде багато людей, думає що це всі охочі можуть причащатися. Траплялися випадки, коли до Святого Причастя пробували приступити особи, які роками не сповідалися. Ця ситуація і спонукала мене написати пару слів на цю тему.
Отже, Святе Причастя можна приймати лише тоді, коли на душі немає тяжкого гріха і Сповідь була не пізніше як місяць тому. Тяжкий гріх - це свідоме і добровільне порушення Божої Заповіді в важливій речі.
Катехизм Католицької Церкви каже:
1857. Щоб гріх був смертельним, необхідні одночасно три умови: «Смертельним є всякий гріх, який стосується важкої матерії, учинений у повній свідомості і з свідомою згодою». (Іван-Павло II, Апост. зверн. « Reconciliatio et poenitentia », 17.).
1858. Важкість матерії уточнена в Десятьох Заповідях - за відповіддю Ісуса багатому юнакові: «Не вбивай, не перелюбствуй, не кради, не свідчи неправильно, не кривдь, шануй твого батька та матір» (Мр. 10,19). Тяжкість гріха є більшою або меншою: убивство важче, ніж крадіжка. Береться також до уваги і достоїнство скривдженої людини: жорстокість, учинена проти батьків, сама по собі є тяжчою, ніж учинена проти чужого.
1862. Легкий гріх чинять тоді, коли не дотримуються приписаної норми морального закону в легкій матерії або переступають моральний закон у важкій матерії, але без повного знання чи цілковитої згоди.
СВІДОМЕ - це тоді, коли розуміємо і зовсім адекватно оцінюємо що наш вчинок буде злим, тобто ми про це чітко знаємо, ми свідомі свого поступку.
ДОБРОВІЛЬНЕ - чи хочемо зробити цей злий поступок, чи ні. Це є вибір згрішити чи ні. В цьому виборі нам ніхто насильно не перешкоджає.
ВАЖЛИВА РІЧ - тобто важкість матерії (див. вище цитату з Катихизму). Що до важливої речі, також треба дивитися які наслідки будуть з цього поступку (для душі і тіла нас самих, чи для душі і тіла наших ближніх).
Щоб гріх вважався тяжким, потрібно обов'язково три умови - свідомість і добровільність і важкість матерії. Якщо бракує однієї з умов, гріх тяжким не буде. Тому перед тим, як прийняти Святе Причастя, треба добре себе випробовувати, тобто робити ІСПИТ СОВІСТІ, чи бува немає часом свідомих і добровільних гріхів, незалежно чи сповідався місяць тому, чи день тому. Для цього Церква поручає вірним сповідатися досить часто, щоб у випадку сумніву могли просити в священика поради що до приймання Святого Причастя.
Варто також розрізняти де є гріх, а де спокуса до гріха. У випадку спокуси Церква поручає приймати Святе Причастя часто, щоб побороти спокуси. Щоб навчитися розрізняти свої вчинки, знову ж радимо часто сповідатися і радитися в свого духівника. Всі ці речі є індивідуальні і залежать від багатьох обставин (усвідомлення своїх вчинків, рівня духовності, залежності від гріхів, вчинків з немочі людини чи з інших причин). Тому, в залежності від наміру, обставин та різних причин для однієї людини той самий вчинок може бути тяжким гріхом, для іншої - ні. Є категорія людей, які надто спрощують, кажучи: "Я не вбив і не вкрав, тому тяжкого гріха не маю і можу Причащатися". Ця думка є помилковою!!!
Тому, щоб узагальнити, раджу часто причащатися, попередньо отримавши поради від духівника в сповіді. Не можна причащатися без Сповіді, коли совість нам підказує, що маємо на душі свідомий і добровільний гріх. Читайте Катихизм Католицької Церкви!
о. Володимир Сайчук